تبلیغات
آموزش بازاریابی مجازی و اینترنتی - روش های بازاریابی نوین در شبکه های اجتماعی
روش های بازاریابی نوین در شبکه های اجتماعی

کار شبکه های اجتماعی چیست؟

بهترین شبکه های اجتماعی برای تجارت کدام شبکه ها است؟

روش های جذب کاربر در سوشیال مدیا و سوشیال مارکتینگ چیست؟

بهترین راه های استفاده از شبکه های اجتماعی در تجارت الکترونیک چیست؟



کار شبکه های اجتماعی چیست؟

شبکه ها اجتماعی در ابتدا با هدف نزدیک کردن مردم دنیا ، دوستان ، آشنایان و تمام کسانی که می شناسیم و نمی شناسیم در جامعه مجازی تاسیس گردید.

سپس اشتراک گذاری اخبار ، عکس ، کلیپ ، آهنگ و تمام علایق مردم این کره خاکی در این شبکه ها رایج شد تا اینکه سوشیال مدیا تبدیل شد به بخشی از زندگی کاربران جامعه مجازی و اینکه بخواهیم این قضیه را تکذیب کنیم و بگوییم بدون شبکه های اجتماعی می توانیم در این جامعه زندگی کنیم تقریبا غیر ممکن است .

در حال حاضر شبکه های  اجتماعی زیادی تاسیس شده که هر کدام کاربران زیادی را در بر دارد و می توان به جرات واژه سوشیال مارکتینگ را ( بازاریابی اجتماعی ) برای شبکه های اجتماعی بکار برد.

 

بهترین شبکه های اجتماعی برای تجارت کدام شبکه ها است؟

۱ . فیسبوک

۲ . گوگل پلاس

۳ . توییتر

۴ . Pinterest

۵ . Instagram

( فیسبوک )

بزرگترین و محبوب ترین شبکه اجتماعی دنیا

مجموعاً حدود ۱.۲۸ میلیارد یوزر و حدود ۱.۲۳ میلیارد یوزر فعال در ماه

روزانه حداقل ۷۵۷ میلیون نفر فیس بوک را چک میکنند و در آن فعالیت انجام می دهند!

تعداد یوزرهای فعال آسیایی فیس بوک (مقیم آسیا) در ماه حدود ۳۹۰ میلیون نفر است! (فیس بوک در چین مسدود است با این وجود حدود ۸۱ میلیون یوزر چینی هم دارد!)

۳۴% یوزرهای فیس بوک بین ۱۸ تا ۲۹ سال سن دارند.

۴۵% یوزر های ۶۵ سال به بالای اینترنت، از فیس بوک هم استفاده میکنند!

بریتانیا بیشترین درصد یوزر فیس بوک نسبت به جمعیتش را دارد؛ حدود ۵۶.۴۸% و بعد خود آمریکا هست با حدود ۵۶.۴۵%.

۸۹% کاربران اینترنت در خاور میانه، از فیس بوک استفاده میکنند.

به طور میانگین روزانه حدود ۱۵۰۰ پست در تایم لاین هر یوزر فیس بوک، نمایش داده میشود.

روزانه حدود ۲۲ میلیارد بار، دکمه های لایک و شیر فیس بوک در سایتهایی که حدود ۷.۵ میلیون مورد هستند، نمایش داده می شود!

سهم شما از ۴.۵ میلیارد لایکی که روزانه در فیس بوک زده می شود، چقدر است؟

فیس بوک به عنوان پایگاهی از عکسهای شما: روزانه حدود ۳۵۰ میلیون عکس در فیس بوک آپلود میشود…!

و بطور میانگین روزانه حدود ۱۰ میلیارد پیام در فیس بوک رد و بدل میشود! فکر کنید که فقط یک پیام خود را بتوانید دست به دست بچرخانید و آن وقت بدون شک باید به فکر ارتقاء سرور خود باشید!

( گوگل پلاس )

در مورد دو غول شبکه های اجتماعی دنیا هم داستان به همین شکل است، گوگل پلتفرمی بیشتر تجاری برای ارتباط بین بیزینسها و افراد متخصص و مشتریان ایجاد کرده است و فیس بوک محیطی است برای ارتباطات نزدیک تر و صمیمی تر و دوستانه تر.

تا سال ۲۰۱۳ یعنی دومین سال راه اندازی، گوگل پلاس حدود ۱۳۵ میلیون یوزر را جذب خود کرده بود و آمارهای سال ۲۰۱۴ حاکی از حضور ۱ میلیارد یوزر در گوگل پلاس هست!!!

گوگل پلاس ماهیانه ۳۰۰ میلیون یوزر اکتیو دارد!

و البته ماهیانه ۲۰ میلیون یوزر موبایل دارد که فقط با موبایل چک میکنند سایت را!

به طور میانگین خریدهایی که از مبدأ گوگل پلاس انجام شده، حدود ۴۰$ ارزش داشته است.

گوگل پلاس بدون شک به اندازه فیس بوک کاربر ندارد که هر روز اکتیو باشند و باز به اندازه فیس بوک فعالیت هم ندارند اما در هر صورت، به عنوان شبکه اجتماعی آینده، باید توجه ویژه ای به آن داشته باشیم و تا میتوانیم برای پیج گوگل پلاس بیزینس خود طرفدار و follower جمع کنیم.

( توییتر )

اولین و بزرگترین شبکه میکروبلاگینگ دنیا.

دارای حدود یک میلیارد یوزر

ماهیانه حدود ۲۵۵ میلیون نفر از توییتر استفاده میکنند.

به طور متوسط، هر یوزر توییتر حدود ۲۰۸ دنبال کننده (follower) دارد.

۴۶% یوزرهای توییتر حداقل روزی یک بار به این سایت سر میزنند.

۴۵% یوزرهای توییتر بین ۱۸ تا ۲۹ سال سن دارند.

جالب اینجاست که عربستان بیشترین تعداد یوزرهای فعال در توییتر را دارد!

در ماه حدود ۱۱۷ میلیون یوزر توییتر، توییت ارسال میکنند.

درآمد توییتر در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۴: ۲۵۰ میلیون دلار

( Pinterest )

شبکه اجتماعی محبوب و عکس محور.

آمارها نشان میدهد حدود ۷۰ میلیون عضو دارد.

۹۴% فعالیتها در این شبکه اجتماعی توسط خانمها انجام میشود.

۸۴% خانمهایی که به عضویت پینترست در می آیند، در این شبکه فعال باقی می مانند.

۸۵% یوزرهای پینترست را خانمها نشکیل میدهند… .

۴۹% یوزرهای پینترست از این سایت استفاده میکنند تا نیازی به ورق زدن کاتالوگها نداشته باشند.

و جالب اینجاست ۳۰% یوزرهایش آن را به مشاهده تلویزیون هم ترجیح میدهند!

محبوبترین مقصد یوزرهای پینترست که با کلیک روی پین ها وارد آن میشوند، بلاگ ها هستند.

همانطور که مشاهده میفرمایید با آمارهای فوق، ایده های زیادی در سر ایجاد میشود برای جذب ترافیک از این شبکه اجتماعی باز اما بیشتر زنانه!

( Instagram )

یک شبکه اجتماعی عکس محور دیگر. اوایل فقط یک اپلیکیشن برای آندروید بود و به سرعت خود را به عنوان یک شبکه اجتماعی محبوب معرفی کرد!

دارای حدود ۲۰۰ میلیون یوزر.

چیزی حدود ۷۵ میلیون یوزر در روز از این سرویس استفاده میکنند!

بخش زیادی از یوزرهای این شبکه اجتماعی، افراد ۱۶ تا ۱۹ سال هستند؛ چیزی حدود ۲۳%.

۲۲% یوزرهای اینترنت در خاورمیانه هم کاربر اینستاگرام هستند.

و باز هم عربستان بیشترین تعداد یوزر در اینستاگرام را به خود اختصاص داده است.

و البته فراموش نکنیم که پشت اینستاگرام همین فیس بوک عظیم هست و این یعنی پایداری در رشد… .

 

روش های جذب کاربر در سوشیال مدیا و سوشیال مارکتینگ چیست؟

برای کاربران صفحه خود سوال هایی مطرح کنید که باعث تفکر آنها شود

البته باید توجه داشته باشید که سوال هایی که در نظر دارید خیلی عمیق نباشد، بطوریکه طرفداران احساس کنند که جواب دادن به سوال شما بسیار سخت است. این یک تکنیک ساده در بازاریابی اینترنتی است، فقط کافیست سوال خود را بپرسید و منتظر پاسخ باشید. با استفاده از این تکنیک می توانید کاربران را به فعالیت، کامنت گذاشتن و لایک کردن تحریک کنید.

سعی کنید مطالبی که برای کاربران خود پست می کنید حاوی اطلاعات مفیدی باشد

شما می توانید این کار را از طریق مقاله های جالب و یا ویدئو های جذاب انجام دهید. اگر شما محتوای تازه و مرتبط را در صفحه خود قرار دهید، مطمئنا کاربران برای دیدن مطالب و پست های جالب تر به صفحه شما باز می گردند.

معمولا آدرس وب سایت خود را در قسمتی از عکس بنویسید

با معرفی وب سایت خود، به کاربران این پیغام را می رسانید که دقیقاً فعالیت های شما در چه زمینه ای است و این به انتقال بیشتر و بهتر اطلاعات به کاربران کمک می کند تا بتوانند کسب و کار شما را بهتر بشناسند.

پست کردن محتوای مناسب در زمان مناسب

زمان پست گذاری یکی از عامل های بسیار مهم در بازاریابی اینترنتی است. باید بدانید که چه ساعاتی از روز و چه روزهایی در هفته، کاربران دوست دارند با چه نوع محتوایی مواجه شوند و از چه مطالبی استفاده کنند.

بله، همین نکات ریز در بازاریابی اینترنتی است که می تواند کسب و کار شما را رونق ببخشد و شما را به سمت موفقیت سوق دهد.

به عنوان مثال پس از ساعت ناهار، اکثر افراد به دنبال پست های سرگرم کننده و خنده دار هستند تا ساعاتی را به استراحت بپردازند و از مشغله های کاری به دور باشند. به عنوان مثال اگر در این ساعات، مقاله ای بگذارید حتی اگر بسیار مفید باشد مورد استقبال قرار نخواهد گرفت. زیرا در آن بازه زمانی کاربران نیازمند استراحت و سرگرمی هستند و جذب مقاله های علمی شما نمی شوند.

و در آخر،  طنز و طنز و طنز ، باید بگوییم که خنده هرگز شکست نخواهد خورد

محتوای طنز آمیز و سرگرم کننده می تواند طیف گسترده ای از کاربران را به خود جذب کند. یکی از دلایل اصلی که کاربران به فیس بوک می آیند، سرگرم شدن آن ها با محتوای جالب و جذاب است. آنها به صفحات سر میزنند تا سرگرم شوند و زمانی را فارغ از کار به استراحت بپردازند. پس سعی کنید در محتوای خود از مطالب طنز آمیز و سرگرم کننده هم استفاده کنید.

در نهایت باید بگوییم که اگر در استراتژی های کاری خود، جایی هم برای بازاریابی اینترنتی از طریق صفحات رسانه های اجتماعی، مثل فیس بوک وجود دارد، پس می توان امیدوار بود که موفقیت از آن شما است. فقط کافیست که از این نکات مهم در بازاریابی اینترنتی استفاده کنید.

 

بهترین راه های استفاده از شبکه های اجتماعی در تجارت الکترونیک چیست؟

 

برای این قسمت مطلب جالب را که چندی پیش در مورد یکی از کاربران فیسبوک خوانده بودم برایتان بازگو می کنم ، امیدوارم برای تمام کسانی که دنبال تجارت پر رونق از طریق اینترنت هستند مفید واقع گردد.

 

یک سال پیش، «بن کاردول» جوان ۲۱ ساله‌ای بود که ضمن تحصیل مجبور بود در یک پمپ بنزین کار کند. با اینکه بعضی از اوقات نوع کار و حوادثی که در حاشیه کار رخ می‌داد، سرگرمش می‌کرد، با این حال کارش بسیار خسته‌کننده بود، طوری که مجبور بود، روزهای تعطیل هم کار کند.

روش های بازاریابی نوین در شبکه های اجتماعی

به همین خاطر کاردول در صدد برآمد از طریق دیگر درآمد کسب کند، به همین خاطر در نسخه نیوزیلند سایت eBay یعنی TradeMe فعالیت آنلاینی را شروع کرد. کسب و کارش تعریفی نداشت، اما او گاهی در صفحه فیس‌بوک خود به دوستانش نشان می‌داد که چه لباس‌هایی را می‌فروشد.

همه چیز به همین سبک ادامه داشت تا اینکه شخصی به او پیشنهاد کرد که از آگهی‌های فیس‌بوک استفاده کند و ۵۰ دلار به او کمک کرد تا تبلیغات را شروع کند. نتیجه این کار شگفت‌آور بود، چون او یک شبه ۸۰۰ دلار جنس فروخت!

از آگوست سال ۲۰۱۳ فعالیت او جدی‌تر شد و صفحه فیس‌بوکش که در مورد فروش البسه مردانه بود، رونق بیشتری گرفت. بیشتر دوستانش تصور می‌کردند که تمرکز او روی فیس‌بوک، بیهوده است و عملا کسی پیدا نمی‌شود که از طریق فیس‌بوک لباس بخرد. اما کاردول به کارش ادامه داد، طوری که در پاییز، روزی هفت بار صفحه فیس‌بوکش را به‌روز می‌کرد و عکس‌هایی از لباس‌ها پست می‌کرد. پست‌هایی مثل این:

روش های بازاریابی نوین در شبکه های اجتماعی

کار به جایی رسید که دیگر نیاز به استفاده از تبلیغات فیس‌بوک نبود و صفحه‌ فیس‌بوک Deal Man، صدهزار علاقه‌مند پیدا کرد و فروش ماهانه او به ۱۰۰ هزار دلار در ماه رسید.

راهبرد کاردول این بود که تعداد لایک‌های صفحه‌اش را افزایش دهد، تا به کمک الگوریتم‌های فیس‌بوک، محصولاتش به رؤیت تعداد بیشتری از کاربران فیس‌بوک در کشورهای ثروتمندتری مثل آمریکا، کانادا و نیوزیلند برسد.

کار کاردول سکه شد، طوری که کار در پمپ بنزین را رها کرد و ترک تحصیل کرد، اما در همین مرحله به خاطر تغییراتی در الگوریتم فیس‌بوک میزان فروش کاردول پایین آمد. در حقیقت فیس‌بوک دوست داشت تا افرادی را مثل کاردول را به خرید آگهی وادار کند و به همین خاطر الگوریتم‌هایش را طوری تغییر داده بود که کمتر محصولات تجاری را در بخش News Feed ببینند.

حالا دیگر اوضاع خراب شده بود و میزان فروش به ۸۰۰ دلار در روز رسیده بود، کاردول عصبی شده بود و سلامتی‌اش هم به خطر افتاده بود. به همین خاطر تصمیم گرفت چاره‌ای پیدا کند، او متوجه شد که صاحبان صفحات مشابه فیس‌بوک هم مشکل مشابهی دارند.

در نهایت او تصمیم گرفت، مجددا از آگهی‌های فیس‌بوک استفاده کند، مجددا آمار فروش بالا رفت، از ماه دسامبر ۲۰۱۳ تا به حال، او به طور متوسط در هر ماه ۱٫۱ میلیون دلار فروش داشته است، یعنی معادل ۴٫۴ میلیون دلار فروش کل!

روش های بازاریابی نوین در شبکه های اجتماعی

- خبر نشاندهنده اهمیت شبکه‌های اجتماعی در دنیای ماست. در پی ایجاد یک کسب و کار هستید؟ چرا به جای راه انداختن یک سایت مستقل، از امکانات فیس‌بوک استفاده نکنید؟

۲- چون ما تجارت آنلاین محدودی داریم، خیلی وقت‌ها وقتی درک نمی‌کنیم که چگونه فیس‌بوک، توییتر و شبکه‌های اجتماعی این همه درآمدسازی می‌کنند. ما یادمان می‌رود که این سایت‌ها چقدر از طریق جذب آگهی، امکان کسب درآمد دارند.

۳- اما آیا ما هم می‌توانیم چنین تجارت‌های فیس‌بوکی راه بیندازیم.

پرواضح است که به خاطر محدودیت‌ها و نیز به خاطر رونق کم تجارت آنلاین و کم بودن برد مخاطبان فارسی‌زبان و نبود تجارت آزاد با دنیای خارج، امکان نداریم که کسب و کارهای گسترده و رؤیایی راه بیندازیم.

اما در همین محیط فیس‌بوک خودمان هم کم نیستند کسانی که تجارت‌های نسبتا موفقی راه می‌اندازند و مثلا انواع دست‌ساخته‌ها و البسه‌ها و‌ آثار هنری را می‌فروشند.

۴- در عین حال همین خبر نشان می‌دهد که چقدر کسب و کار آنلاین می‌تواند متزلزل باشد. بنابراین کسی که پا به این میدان می‌گذارد باید بنای محکمی بسازد تا با هر نسیمی مثل تغییر الگوریتم یک شبکه اجتماعی، سازه‌اش ویران نشود.

منبع : http://likeonline.ir




طبقه بندی: شبکه های اجتماعی ( Social Media )،
برچسب ها: بازاریابی، شبکه های اجتماعی،

تاریخ : دوشنبه 2 آذر 1394 | 11:07 ق.ظ | نویسنده : الهام کوره پز | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • اشکوار