تبلیغات
آموزش بازاریابی مجازی و اینترنتی - روش های جمع آوری اطلاعات (بخش اول)
  • یكی از اصلی ترین بخش های هر كار پژوهشی را جمع آو ری اطلاعات تشكیل می دهد. چنانچه این كار به شكل منظم و صحیح صورت پذیرد‏ كار تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری از داده ها با سرعت و دقت خوبی انجام خواهد شد.برای جمع اوری اطلاعات انلاین از روش های ذکر شده استغاده میگردد :
  1.  پرسشنامه
  2.  نرم افزار ههی گوناگون
  3.  رسانه های اجتماعیروش های جمع آوری اطلاعات (بخش اول)

گردآوری داده ها


پیش از گردآوری داده ها باید طرحی مشخص برای اینکار در نظر گرفت. پاسخ به سوالات زیر می تواند راهگشا باشد.

·         داده های مربوط به چه چیزی گردآوری می شود؟

·         چرا داده ها گردآوری می شود؟

·         داده ها چگونه گردآوری می شود؟

·         داده ها در چه زمانی گردآوری می شود؟

·         داده ها را چه كسانی گردآوری می كنند؟

·         گردآوری داده ها به چه مواد و ابزاری نیاز دارد؟

·         داده ها چگونه توصیف و تفسیر می شوند؟

·         چه مقدار هزینه برای گردآوری داده ها و تفسیر آنها لازم است؟

·         داده ها چگونه گزارش می شوند؟

·         منبع یا منابع تأمین هزینه كیست؟



پردازش و تفسیر داده ها

 

پس از آن كه داده ها گردآوری شد ، باید آنها را پردازش و تفسیر نمود :

o        كنترل كیفیت داده ها

o        تفكیك داده ها

o        پردازش داده ها



كنترل كیفیت داده ها


o        داده ها به دقت جمع آوری و ثبت شود

o        داده های گردآوری شده را بازبینی كنیم

o        خطاهای احتمالی را اصلاح كنیم

o        اگر تعدادی از پرسش ها بدون پاسخ مانده است باید تكمیل شود

o        اگر پاسخ سئوال ها با یكدیگر همخوانی ندارند میبایست علت روشن شده و پرسشنامه اصلاح گردد



تفكیك داده ها


o   تفكیك داده ها كار پردازش را ساده تر می سازد، مثلاً داده ها از گروه های مختلف جمع آوری شده اند، كودكان و بزرگسالان، زنان و مردان، شهری و روستایی، كاركنان رسمی و غیر رسمی و  …  

o        بهتر است ابتدا پرسشنامه های مربوط به هر گروه یا جمعیت را جدا كنیم



پردازش داده ها


از دو روش دستی و رایانه ای می توان استفاده كرد. از روش دستی پردازش برای تعداد كم پرسشنامه میتوان استفاده كرد. روش چوب خطی رایج ترین روش پردازش دستی است. چوب خط زدن شامل شمارش تعداد دفعات نتیجه مشاهده شده است كه در فرم های گزارش موجود باشد.






طبقه بندی: کسب وکار الکترونیک ( e-business )،
برچسب ها: روش های جمع اوری اطلاعات، پرسشنامه، مراحل جمع اوری اطلاعات،

تاریخ : یکشنبه 15 آذر 1394 | 01:04 ب.ظ | نویسنده : الهام کوره پز | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • اشکوار