تبلیغات
آموزش بازاریابی مجازی و اینترنتی - تجارت الکترونیک در دنیای آنلاین چقدر مهم است؟

تجارت الکترونیک و اهمیت و ویژگی های منحصر به فرد آن در دنیای آنلاین چیست؟!

سال 1989 بود که اینترنت ظهور پیدا کرد و تقریبا استفاده از رایانه های شخصی شد یکی از مهم ترین عوامل تحول در تجارت الکترونیک در اینترنت. هم چنین سال 1990 بود که چنین مقوله ای با خرید و فروش خریداران و فروشندگان رونقی گرفت و در واقع هر کدام به میل خودشان یک روشی برای پرداخت را داشتند.

انتخاب روش‌های پرداخت الكترونیكی و حذف واسطه‌گری‌ ها در این نوع پرداخت موجب شكوفایی اقتصادی و افزایش منافع شده است. از بین این روش ها، كارت‌های اعتباری، پول الكترونیكی، كارت‌های حافظه ‌ای، كارت‌های هوشمند، چک‌های الكترونیكی در تجارت بین‌الملل بودند که البته كارآیی ندارند بلكه در تجارت داخلی از این نوع روش‌ها به جهت صرف هزینه و وقت كم می‌توان استفاده كرد.


تجارت الکترونیک در دنیای آنلاین چقدر مهم است؟

حالا که از این روش گفتیم بد نیست درباره هر کدام هم یک نکته ای و توضیحی را بدانیم!

1. كارت‌های اعتباری و هویت كاربران

این نوع كارت‌ها در تجارت الکترونیک ممكن است با كارت‌های بدهی الحاق شده و تحت عنوان «سیستم‌های انتقال بدهی» ارایه شوند مانند كاری كه هم‌اكنون در بعضی از بانک های كشور برای پرداخت بدهی انجام می‌شود. استفاده از هر یک از این نوع كارت‌ها جهت پرداخت ارتباط تنگاتنگ با خرید و فروش اینترنتی هست كه شباهت زیادی هم با روش‌های دیگر پرداخت دارد که از جمله فكس،تلفن و پست می باشند. در این نوع سیستم پرداخت، كارت به معنای واقعی دریافت‌كننده وجه رویت نمی‌شود. میزان وجه و روز انقضا از طریق اینترنت توسط پست الكترونیكی یا وب سایت انتقال داده می‌شود.

در واقع کار این کارت های اعتباری به این صورت است که خریدار به بانک دستور می دهد كه وجه درخواستی فروشنده را از محل قرضی كه از بانک كرده است، بپردازد. این گونه است که در انتهای هر ماه بانک برای صاحب كارت صورت حسابی مبنی بر پرداخت‌های انجام گرفته، ارسال می‌كند.

در رابطه با كارت‌های بدهكار هم باید بگوییم که برخلاف كارت‌های اعتباری دارنده كارت قبل از استفاده باید به مقدار لازم در حساب خود پول داشته باشد و در این نوع كارت‌ها حساب دارنده بلافاصله یا پس از پایان روز معامله بدهكار می‌شود. اساس کار این کارت های اعتباری هم، اعتماد است که فروشنده کالایی را خریداری می کند و پرداخت دوباره در قبال آن صورت می گیرد. به یاد داشته باشید که در تجارت الکترونیک هم چنین از کارت های تقلبی و کاهش جرایمی که رخ می دهد جلوگیری می کنیم، که در این صورت از رویه های استانداردی به نام SET استفاده می کنیم.

2. پول الكترونیكی جایگزینی مناسب در تجارت الکترونیک

در واقع پول الكترونیكی را می توانیم جز یكی از ساز و كار‌های پرداخت الكترونیكی بدانیم كه برای معاملات بی‌نام مورداستفاده قرار می‌گیرد و این گونه است که تجارت الکترونیک را گسترش می دهد.

پول الكترونیكی یكی دیگر از انواع پرداخت الكترونیكی در تجارت الکترونیک یا دادوستد الکترونیکی می باشد که در معاملات الكترونیكی مورد استفاده قرار می گیرد و برای همین هدف طراحی شده است. امروزه در بسیاری موارد پول الكترونیكی در تجارت الكترونیک جایگزین پول نقد شده است. حتی كارت‌های هوشمند و چک ‌های ‌الكترونیكی از جمله اشکال دیگر پول الکترونیکی می باشند.

اگر بخواهیم پول الکترونیکی را شرح دهیم، اینگونه است که این پول همانند پول كاغذی است فقط تفاوت این جاست که زمان وقوع معامله ارزش و بهای کالا منتقل می شود اما وجه بعدا پرداخت می شود. در تجارت الکترونیک از ویژگی های منحصر به فرد آن هم این است که پرداخت کننده یا مشتری بی نام است و صرفا فرد برای پرداخت الکترونیکی از این پول استفاده می کند. اشخاصی كه توانایی دستیابی به كارت اعتباری را به جهت عدم داشتن اعتبار كافی نداشته باشند می‌توانند از پول الكترونیكی استفاده كنند.

البته در كشور ما هنوز از این نوع روش پرداخت استفاده نمی‌شود ولی امید می رود كه چنین روش پرداختی نیز در سیستم پرداخت الكترونیكی تجارت الكترونیک رایج و مرسوم شود. چون مهمترین ویژگی که درباره پول الكترونیكی می توان اشاره کرد، صرفه‌جویی در زمان و امنیت این نوع سیستم است. البته هرچند احتمال كلاهبرداری وجود دارد، اما با وجود پروتكل‌های امنیتی این نوع جرایم نیز كاهش پیدا كرده است.

منبع : http://2rnica.com





طبقه بندی: کسب وکار الکترونیک ( e-business )،
برچسب ها: تجارت الکترونیک، عوامل موثر در تحول تجارت الکترونیک،

تاریخ : پنجشنبه 19 آذر 1394 | 11:46 ب.ظ | نویسنده : الهام کوره پز | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • اشکوار